stylka.pl

stylka – moda, uroda, zdrowie

Czemu należy rzucić palenie
Zdrowie

Czemu należy rzucić palenie? Jak to zrobić?

Nikotynizmu nie traktujemy jako groźnego tak jak alkoholizm czy uzależnienie od narkotyków. Palenie papierosów w ogromnym stopniu dewastuje jednak nasz organizm, a sama nikotyna to substancja o podobnym potencjale uzależniającym, co etanol, opiaty czy kokaina. Rzucenie nałogu, choć trudne, powinno więc być priorytetem każdego palacza.

Według danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego, do regularnego palenia papierosów przyznaje się co czwarty Polak. Ta liczba wciąż jest niepokojąca, chociaż należy przyznać, że odsetek palaczy znacznie zmniejszył się w porównaniu do choćby lat 90. Warto przy tym zaznaczyć, że uzależnienie od nikotyny równie często obejmuje dziś e-palenie.

Tego typu używki szczególną popularnością cieszą się wśród młodzieży – według badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster, sięga po nie 23 procent uczniów. Skala zjawiska uzależnienia od nikotyny nadal jest więc duża. Nawet, jeśli problem nie dotyczy cię bezpośrednio, uzależniony może być ktoś z twojej rodziny lub najbliższego otoczenia. Warto więc dowiedzieć się, jakie konsekwencje ma on dla zdrowia oraz jakie sposoby jego leczenia są najskuteczniejsze. Te kwestie omawiamy w kolejnych akapitach.

Uzależnienie od nikotyny. Jakie skutki ma dla zdrowia palacza?

Nikotynizm może być zarówno uzależnieniem fizjologicznym oraz biochemicznym (tzw. fizycznym), jak i behawioralnym (psychicznym). Jako substancja psychoaktywna, nikotyna uzależnia w podobnym stopniu, co kokaina lub morfina. Oznacza to, że po rzuceniu papierosów, palacz może odczuwać bardzo silne objawy zespołu odstawiennego – na przykład bóle głowy, zaburzenia ciśnienia krwi, zwiększone łaknienie czy niedobory energii.

Jeszcze groźniejsze niż samo uzależnienie jest działanie nikotyny oraz innych substancji zawartych w dymie papierosowym. Szczególnie niebezpieczne są te drugie. Długotrwałe palenie może prowadzić między innymi do chorób:

  • układu krążenia (nadciśnienie, choroba wieńcowa, miażdżyca i zakrzepica),
  • oddechowego (przewlekła obturacyjna choroba płuc, nowotwory, nawracające zapalenie oskrzeli)
  • pokarmowego (nowotwory, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy),
  • jamy ustnej (ponownie nowotwory, zapalenie przyzębia oraz większa podatność na osadzanie kamienia nazębnego).

Nie do końca poznany jest zaś wpływ na zdrowie e-papierosów, ale nie należy przypuszczać, że nie są one w stu procentach bezpieczne. Dlatego z nikotynizmem w każdej postaci powinniśmy jak najszybciej się uporać.

Nikotynizm. Skuteczne sposoby na rzucenie palenia

Walka z uzależnieniem od nikotyny jest trudna, ale możliwa do wygrania. By do maksimum zwiększyć swoje szanse na pokonanie nałogu, powinniśmy rozpocząć terapię obejmującą:

  • leczenie farmakologiczne preparatami zawierającymi cytyzynę;
  • nikotynową terapię zastępczą (np. wykorzystującą plastry czy gumy do żucia);
  • skorzystanie z pomocy psychologa lub psychoterapeuty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *